Goedkope trackdays: hoe doe je een trackday “on a budget”?

Is circuit rijden echt zo duur en waar schuilt de kost?

Circuit rijden kan duur zijn maar hoeft het daarom niet te zijn. Er zijn talloze punten waarop je geld kan besparen door op verstandige wijze met je materiaal om te gaan en door enkel de juiste evenementen te bezoeken. Bij een trackday moet je rekening houden met een aantal verschillende kosten die meteen en soms pas achteraf zichtbaar zijn. Zo moet je niet enkel denken aan de ticketprijs voor toegang tot een trackday maar ook aan extra kosten zoals slijtage, brandstof en catering.

Welke goedkope auto’s zijn geschikt voor goedkoop te racen?

Bepaalde auto’s hebben duurdere onderdelen en slijten sneller door banden en remmen.

Honda S2000De gouden regel bij circuitrijden is: hoe lichter het gewicht van de wagen, hoe minder de kost aan banden- en remslijtage. Wanneer je dus specifiek een wagen aankoopt voor leuke ritjes in het weekend met occassionele circuitbezoeken, staar je dan niet blind op het aantal pk’s een wagen heeft maar hou rekening met het gewicht. Zo hebben auto’s met een lager gewicht ook minder vermogen nodig dan zwaardere auto’s om dezelfde prestaties te hebben. Lichte wagens remmen sneller, zijn wendbaarder, slijten veel minder snel banden en/of remmen en zijn doorgaans ook een pak zuiniger in het verbruik.

Doordat deze wagens ook een licht gewicht hebben, zijn ze doorgaans ook voorzien van kleinere remschijven en remblokken wat de kost ook enorm zal drukken.

Zo sprak Colin Chapman ooit de wijze woorden: “Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere”.

Onze tips voor goedkope en lichte circuitwagens zouden zijn:

  • Mazda MX-5
  • Honda Civic Type R EP3
  • Toyota MR2
  • Honda S2000
  • Citroen Saxo VTS
  • Renault Clio Sport
  • BMW 3-serie E36/E46

Kost vooraf: een trackday ticket kopen

Trackdays zijn niet gratis. De organisaties moeten het circuit afhuren en de nodige veiligheidsmensen inhuren en dat kost uiteraard geld. Afhankelijk van het circuit, is de ticketprijs ook aanzienlijk hoger. Zo kan je op kleinere circuits vaak terecht voor 200 euro, terwijl prijzen voor grote Formule 1 circuits zoals Spa-Francorchamps vaak oplopen tot zelfs meer dan 800 euro. Dit is enkel voor de toegang en hier zitten geen andere kosten inbegrepen zoals brandstof en catering. Op de website van Apex Events vind je een goede “eerste trackday gids” die je zeker goed op weg helpt om een mooi beeld te geven hoe zo’n dag eruit ziet.

tankenKosten tijdens de trackday: brandstof en catering

Een auto rijden op circuit is van het zelfde principe als op de weg rijden. De auto heeft nood aan benzine. Hou er rekening mee dat het gemiddelde verbruik van de wagen op circuit vaak makkelijk het dubbele is dan dat van gewoon woon/werk en stadsverkeer.

Ook zal je tijdens de trackday vaak een drankje en een hapje willen kopen. Zorg dus altijd voor wat extra cash of neem zelf voldoende water mee. Het is ontzettend belangrijk om goed gehydrateerd te blijven dus drink voldoende om uitdroging te vermijden. Circuit rijden is intensief en je zal het nodige lichaamsvocht verliezen dus probeer voor en na elke stint zeker voldoende te drinken.

Kosten na de trackday: banden, remmen, vloeistoffen & onderhoud

Iets wat op de dag zelf niet noodzakelijk zal opvallen is de slijtagekost. Hou er rekening mee dat banden sneller slijten bij hoge belasting. Wanneer je met gewone straatbanden rijdt, zullen deze zeer snel slijten indien ze een hoge temperatuur bereiken. Een grote tip is om steeds te zorgen dat je de wagen voldoende tijd geeft om af te koelen. Rij dus bijvoorbeeld 1 of 2 rondjes traag, dan 1 of 2 rondjes snel om dan opnieuw 1 of 2 rondjes traag te rijden. Zo zal je nooit de banden laten oververhitten en verleng je de levensduur van deze aanzienlijk.

Hetzelfde geldt voor de remblokken. Wanneer deze te warm worden kunnen de remschijven krom trekken of kunnen de remblokken wegsmelten als sneeuw voor de zon door oververhitting. Geef je wagen dus zeker de kans om voldoende af te koelen na enkele snelle rondes. Blijf altijd een extra rondje uit voor je de pits opnieuw binnenrijdt waarbij je trager rond het circuit rijdt. Probeer ook om dan bruusk remmen te vermijden. Zo kan er veel lucht over de remschijven stromen en koelen deze schijven dan ook snel af. Zo vermijd je dat de schijven kromtrekken door de handrem op te trekken bij het parkeren in de pits.