Regels over foto’s op trackdays

Op heel wat trackdays voorziet ofwel de organisatie, ofwel enkele van de deelnemers of hun partners het nemen van foto’s van jou in je wagen in volle actie of in de pits. Een belangrijk deel van de ervaring is natuurlijk ook het genieten van de beelden achteraf; maar let op: er is wel wat etiquette als het over deze foto’s gaat.

fotograaf

1. De organisatie voorziet gratis foto’s

In vele gevallen voorziet de organisatie gratis foto’s, vaak met een brandmerk op. Als deze gratis gedeeld worden mag je deze foto’s natuurlijk met hun toestemming gebruiken voor niet-commerciële doeleinden, maar laat dan zeker het watermerk staan!

racing foto2. De organisatie verkoopt foto’s

In sommige gevallen verkoopt de organisatie foto’s van het evenement. Heb begrip voor het feit dat deze organisaties dit als een deel van hun businessmodel (moeten) zien, en steel deze foto’s niet. In de praktijk wordt er hier weinig actie tegen genomen; maar dat maakt het niet OK. De organisatie heeft ofwel moeten investeren in kwalitatief fotomateriaal (en zo’n spiegelreflexcamera kost veel geld!), ofwel een professionele fotograaf moeten inhuren. Toon hier respect voor.

3. Particulieren maakten foto’s op het event met toelating van de organisatie

Dit is een heel ander verhaal. Spreek de fotograaf aan en vraag toestemming om deze foto’s te gebruiken. In 99% van de gevallen zal je deze foto’s gratis mogen gebruiken, eventueel met bronvermelding.

Respect voor het werk van anderen staat centraal!